Post


Proszę ściągać kalendarz Ramadanu 2017 w pdf-ie. Dokument wymaga Acrobat Reader

You can download Ramadan Calendar for 2017. document is in pdf format. You need Acrobat Reader to read it
Tu znajdziesz kalendarz Ramadanu 2017. Dokument wymaga Acrobat Reader-Please download Ramadan Calendar for this year 2017

Dopuszcza się poszczącemu następujących rzeczy:

1. Wchodzenie do wody i nurzanie się w niej w celu wykonania ghusl. Na podstawie hadisu, że Prorok (PZN) wylewał na głowę wodę, gdy pościł, aby ostudzić ciało od żaru i pragnienia. Hadis przekazali Ahmad, Malik, Abu Daud, którego isnad jest poprawny. Jeśli do przełyku dostanie się woda, ale nieumyślnie, to post pozostaje ważnym, a to na podstawie analogii do osoby, która zapomniała, że pości.
2. Czernienie powiek antymonem i zakraplanie oczu, nawet gdyby odczuł smak w przełyku. A to dlatego, że oko nie ma połączenia z wnętrzem ciała. Analogicznie ma się sprawa z zakraplaniem ucha. Inaczej jest, gdy coś dostanie się przez usta lub nos, jest uważane za przerywające post (muftir).
3. Płukanie ust i nosa, ale bez przesady w tych czynnościach. Jeśli przełknie się trochę wody, ale nieumyślnie, nie unieważnia to postu, bo jest to sytuacja analogiczna do sytuacji osoby zapominalskiej.
4. Pocałunki z żoną, jeśli zalicza się do kategorii osób, które są w stanie zapanować nad pożądaniem. Nie ma tutaj różnicy między osobą młodą, a w podeszłym wieku, bo chodzi o zachowanie pożądania w ryzach. Osoba, która zwykle reaguje podnieceniem przy pocałunku, lepiej, aby stroniła (kiraha) od pocałunków . Posłaniec Allaha (PZN) całował swe żony, gdy pościł, co zrelacjonowali Al-Buchari i Muslim. Umar ibn al-Chattab pewnego dnia, gdy pościł, pocałował żonę. W związku z tym udał się do Proroka (PZN) i powiedział: „Dzisiaj dopuściłem się wielkiego grzechu, pocałowałem żonę, gdy pościłem. Prorok spytał: Zastanów się, gdybyś płukał wodą usta, gdy masz post, to co wtedy? Umar odparł: Nic w tym złego. Prorok rzekł: To dlaczego myślisz, że uczyniłeś źle pocałowawszy żonę?”. Relacjonowali Ahmad i Abu Daud.
5. Puszczanie krwi z potylicy (al-hidżama) i innych części ciała (fasd). Prorok (PZN). Puszczał krew, gdy pościł, o czym doniósł Al-Buchari. Jeśli puszczanie krwi osłabia poszczącego, jest niewskazane (makruha).
6. Lewatywa, którą opróżnia się dolny bieg przewodu pokarmowego. Przez lewatywę wprowadza się do ciała lekarstwo, a nie substancje odżywcze, poza tym wprowadzona została, inną drogą niż zwykle przyjmuje się pożywienia i napoje. 
7. Na post nie wpływa unieważniająco to, przed czym trudno się wystrzec: połknięcie śliny, pyłu z powietrza. Poza tym obojętne dla ważności postu jest wąchanie przyjemnych zapachów. Kobieta może z konieczności posmakować przyżądzane jedzenie, po czym wypluć, aby nie dostało się do wnętrza ciała, bo tym spowoduje przerwanie postu.
8. Poszczący może spać w stanie dżanaba, bez względu czym spowodowanym (mokrym snem lub stosunkiem z żoną). Najlepiej wykonać ghusl, przed snem. Aisza i Umma Salama przekazały, że Prorok (PZN) budził się, gdy miał post, będąc dżunub przez stosunek, po czym wykonywał ghusl i pościł. Relacjonowali Al-Buchari i Muslim.
9. Poszczący może posilać się w nocy, aż do brzasku. Jeśli pojawi się brzask, a w ustach będzie miał jedzenie, ma obowiązek je wypluć. Jeśli tak uczyni, jego post jest ważny, jeśli umyślnie przełknie, co miał w ustach, to jego post jest przerwany. Najlepiej, aby porzucił jedzenie na moment przed brzaskiem.