Dzień ‘Aszura
- 23 października 2015
- 0 comments
- root
- Posted in Aktualnosci
Dzień ‘Aszura
W dniu dzisiejszym przypada dzień ‘Aszura (23 października 2015/10 Muharram 1437) Dziesiąty dzień miesiąca Muharram zwany ‘Aszura jest wielkim i świętym dniem. Z wielu tekstów źródłowych wynika, iż prorocy w tym dniu pościli. Na temat wyjątkowości tego dnia, abu Qatada relacjonował wypowiedź Proroka, iż: „Za sprawą postu w dniu ‘Aszura Allah wybacza grzechy popełnione w roku poprzednim”. Uczeni jednak uważają, iż dotyczy to jedynie małych grzechów, bowiem odkupić wielkie grzechy można jedynie za pośrednictwem at-Tałba (skrucha). Za dowód można uznać relacjonowaną przez abu Hurajrę, wypowiedź Proroka, iż: „Pięć modlitw dziennie oraz od modlitwy piątkowej do piątkowej, od Ramdanu do Ramadanu, stanowią odkupienie dla grzechów popełnionych pomiędzy nimi, lecz nie al-kaba’ir (wielkich grzechów)”. Historia tego postu Abdallah ibn ‘Abbas powiedział, że gdy Prorok Muhammad przybył do Medyny zastał poszczących w dniu ‘Aszura Żydów medyńskich. Spytał ich o powód, dla którego poszczą. Rzekli: „Jest to błogosławiony dzień, w którym Bóg uratował Mojżesza wraz z ludem Izraela [wtedy, gdy Faraon i jego wojsko zostali utopieni w morzu]”. Prorok rzekł: „Wobec Mojżesza ja jestem bardziej zobowiązany od was!”. Wtedy Prorok również rozpoczął post tego dnia i nakazał pościć muzułmanom. Zmiana statusu postu ‘Aszura Sprawę tę można analizować na podstawie wypowiedzi ‘Aiszy, która rzekła, iż: „Zanim został nakazany post w Ramadnie , ‘Aszura była dniem postu obowiązkowego, lecz potem status postu ‘Aszura stał się nadobowiązkowy. Kto chciał, mógł pościć tego dnia, a kto nie chciał, nie pościł”. Tę opinię potwierdza hadis relacjonowany przez ‘Alqamę ibn Qajsa, iż al-Asz’as ibn Qajs pewnego dnia odwiedził Abdullaha ibn Mas’uda w dniu ‘Aszura i zastał go spożywającego jedzenie i spytał: „Czyż dziś nie jest ‘Aszura?”. W odpowiedzi usłyszał: „‘Aszura był dniem obowiązkowego postu przed objawieniem postu w Ramadanie. Gdy post w Ramadanie stał się obowiązkowy, wówczas, kto chciał mógł pościć [w dniu ‘Aszura]. Jeśli nie pościsz, to zapraszam”. Status zalecenia dodatkowego dnia postu wraz z ‘Aszurą relacjonował Ibn ‘Abbas w ten sposób, iż Prorok rzekł: „Jeśli dożyję do następnego roku, to z pewnością będę pościł dziewiątego dnia [wraz z ‘Aszurą, czyli dziesiątego dnia]”. W związku z tym uczeni zalecają poszczenie zarówno dziewiątego jak i dziesiątego dnia, pomimo tego, iż Prorok nie dożył spełnienia swego zalecenia.
Comments are closed.